Partner serwisu
Prawo i polityka

Delta Air Lines ceł płacić nie będą

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-04-2025
Ostatnia modyfikacja:
14-04-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Delta Air Lines ceł płacić nie będą
fot. Berlin Brandenburg Airport
Delta Air Lines nie zamierzają płacić ceł za żadne odbierane samoloty, które amerykański przewoźnik zamierza pozyskać od Airbusa w najbliższej przyszłości. Jeśli będzie trzeba, linie lotnicze są gotowe odroczyć zaplanowane dostawy, aby nie utracić płynności finansowej i rentowności.

Dyrektorzy generalni amerykańskich linii lotniczych optymistycznie patrzyli na prezydenturę Donalda Trumpa. Republikanin miał wnieść „powiew świeżości” w branżę lotniczą, gdyż skłonność do nadmiernej regulacji administracji Joe Bidena ograniczyła konkurencyjność rynkową przewoźników ze Stanów Zjednoczonych Ameryki, wpędzając sektor w stagnację.

Negatywny wpływ

Administracja 47. prezydenta ma jednak inne (niecodzienne i wręcz innowacyjne) podejście do prowadzenia polityki, zarówno w ujęciu stosunków międzynarodowych, jak i światowego handlu. Polityka handlowa opiera się na paradygmacie wojny celnej. Donald Trump regularnie ogłasza nałożenie kolejnych ceł, którymi objęci zostali bliscy sojusznicy, jak i państwa, które do tej pory pozostawały z USA w wolnorynkowych stosunkach gospodarczych.

Wprowadzenie ceł (chwilowo zawieszone) wywołało popłoch wśród pasażerów linii lotniczych, które w panice ograniczają liczbę lotów i korygują prognozy zysków. Indeks przewoźników komercyjnych S&P 500 spadł w tym roku już o 15 proc., a amerykańska „wielka trójka” odnotowała spadek wartości swoich akcji o 20 proc. Cła będą miały także negatywny wpływ na sektor produkcyjny, albowiem znaczna ilość podzespołów samolotów Boeinga jest importowana.

Reakcja Delty

– Zrobimy wszystko, co w naszej mocy, aby zminimalizować [wpływ, od red.] ceł. Ale jedna rzecz jest jasna: nie będziemy płacić cła za żadne dostawy samolotów, które odbieramy od Airbusa – powiedział Ed Bastian, dyrektor generalny Delta Air Lines, podkreślając, że te amerykańskie linie lotnicze „odłożą w czasie wszystkie dostawy”, które zostały cłami objęte. Na początku kwietnia prezydent USA nałożył 20-proc. cła na import z Unii Europejskiej, gdzie swoją siedzibę ma Airbus, oraz 10-proc. cła na import z Wielkiej Brytanii, gdzie mieści się główny zakład producenta silników Rolls-Royce.

Dyrektor generalny ma nadzieję, że tymczasowe zawirowania w handlu międzynarodowym zostaną szybko wyjaśnione w odpowiednich gabinetach, a nie jakiekolwiek konkretne działania, które Delta lub Airbus musiałyby podjąć. – Czasy są bardzo niepewne i jeśli na samolot zostanie nałożony 20-proc. dodatkowy koszt, to bardzo trudno jest sprawić, aby taka matematyka działała – wyznał Bastian.

Płatność dodatkowych dziesiątek milionów dolarów za każdy samolot mogłaby wpędzić przewoźnik w tarapaty finansowe, których efektem końcowym byłaby utrata rentowności. W pierwszym kwartale 2025 roku Delta odnotowała przychody operacyjne w wysokości 13 miliardów dolarów i zysk netto na poziomie 240 milionów dolarów.

– Jeśli chodzi o równowagę-nierównowagę importu między Stanami Zjednoczonymi Ameryki a Europą w przemyśle lotniczym, USA eksportują do Europy sześć razy więcej towarów niż Europa importuje do Stanów Zjednoczonych Ameryki. To naprawdę ważny fakt, który należy znać i mam nadzieję, że nasi liderzy w Waszyngtonie zwracają na to uwagę – podkreślił Ed Bastian.

W ostatnim czasie Delta Air Lines zamówiły łącznie 285 nowych samolotów, z czego 185 maszyn ma dostarczyć Airbus. Francuski koncern otrzymał zamówienie na 69 A220-300, 82 A321-200neo, sześć A330-900neo oraz osiem A350-900 i 20 A350-1000. Z kolei Boeing powinien dostarczyć 100 B737 MAX 10, które wciąż nie uzyskały certyfikacji Federalnej Administracji Lotnictwa.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Delta odebrała 75. airbusa A220. Największy użytkownik A220 na świecie

Pasażer i linie lotnicze

Delta odebrała 75. airbusa A220. Największy użytkownik A220 na świecie

Piotr Bożyk 26 lutego 2025

Katastrofa CRJ-900 podczas lądowania na lotnisku w Toronto

Pasażer i linie lotnicze

Delta z rekordowymi wynikami. 3,4 mld dolarów zysk netto

Biznes i przemysł

Delta prezentuje nowe wnętrza kabin dla całej floty (zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

Delta Air Lines zamówiły 20 airbusów A350-1000

Pasażer i linie lotnicze

Delta zamówiła 20 airbusów A350-1000

Pasażer i linie lotnicze

Delta zamówiła 20 airbusów A350-1000

Piotr Bożyk 12 stycznia 2024

Zobacz również:

Delta odebrała 75. airbusa A220. Największy użytkownik A220 na świecie

Pasażer i linie lotnicze

Delta odebrała 75. airbusa A220. Największy użytkownik A220 na świecie

Piotr Bożyk 26 lutego 2025

Katastrofa CRJ-900 podczas lądowania na lotnisku w Toronto

Pasażer i linie lotnicze

Delta z rekordowymi wynikami. 3,4 mld dolarów zysk netto

Biznes i przemysł

Delta prezentuje nowe wnętrza kabin dla całej floty (zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

Delta Air Lines zamówiły 20 airbusów A350-1000

Pasażer i linie lotnicze

Delta zamówiła 20 airbusów A350-1000

Pasażer i linie lotnicze

Delta zamówiła 20 airbusów A350-1000

Piotr Bożyk 12 stycznia 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5